Travaux Boulevard de la Woluwe

Mis en ligne le 13 juin 2016

C’est reparti … enfin, on nous dit que ça va …bientôt…. repartir ….

Vous trouverez ci-dessous le communiqué de l’administration flamande; communiqué que nous publions dans sa version originale … par courtoisie linguistique … (NDLR : clin d’oeil à la NVA) .

En bref, on nous dit que les travaux vont bientôt (re)commencer, mais que la date …n’a pas encore été fixée … pfff !

En cause : les fondations des égouts ne satisfaisaient pas aux exigences de stabilité , et il fallait donc tout refaire …

Finalement, ces égouts seront déplacés selon un tout nouveau tracé …

Mais, là … il ne reste que peu de place …. donc, vous l’aurez compris, des difficultés supplémentaires sont apparues …

Durée des travaux : « le moins longtemps possible » (NDLR : traduction préférée à « le plus court possible », na !) .. .

Conclusion libre : courage , ça vient !

« Herinrichting Woluwedal (R22): heropstart binnen enkele weken

Het is een kwestie van enkele weken voor de werken aan Woluwedal opnieuw kunnen starten, maar er is nog geen startdatum bepaald, omdat het ontwerp van de nieuwe riolering nog niet volledig klaar is.

Dat laat het Agentschap Wegen en Verkeer weten anderhalve maand nadat het besloot dat de rioleringswerken opnieuw moeten gedaan worden omdat de fundering van de riolering niet bleek te voldoen aan de eisen i.v.m. stabiliteit.

Reeds geplaatste funderingspalen worden niet gebruikt « We begrijpen dat de mensen zich afvragen waarom de werken al zo lang stilliggen », aldus Anton De Coster van Wegen en Verkeer. « Maar het is niet uitzonderlijk dat het uitwerken van een nieuw rioleringsontwerp anderhalve maand tijd in beslag neemt. » De aannemer kreeg in april te horen dat hij de riolering volledig opnieuw moest aanleggen. De funderingspalen die hij al geplaatst had, zullen in de grond blijven zitten maar zullen dus niet gebruikt worden, want ze voldoen niet aan de kwaliteitseisen van Wegen en Verkeer.

Activiteit achter de schermen De riolering zal nu op een andere plaats aangelegd worden. Het tracé is bepaald, maar nu wordt nog de laatste hand aan het ontwerp gelegd. « Hoewel er op de werf geen activiteit is geweest, is er achter de schermen dus wel verder gewerkt », stelt De Coster. Wat gebeurde er dan tussen november (toen de werken werden stilgelegd) en april (toen besloten werd om opnieuw te beginnen)? « Er zijn allerhande oplossingen onderzocht en vergeleken, maar geen enkel voorstel bleek een volwaardige oplossing te bieden. De enige oplossing die ons als bouwheer voldoende garantie bood op kwaliteit, was om de aannemer de riolering in een nieuw tracé aan te laten leggen. »

Niet veel plaats voor rioleringEens de beslissing viel dat de werken opnieuw moesten gebeuren, moest het nieuwe tracé van de riolering ingetekend worden en moest het ontwerp afgewerkt worden. Dat was een technisch uitdagende taak, omdat er in de werfzone waar nu gewerkt wordt (kant rijrichting Vilvoorde) niet veel plaats is. Niet alleen zijn er de « slechte » palen die plaats innemen, er ligt in deze zone ook een grote collector (die bij hevige regenval water opvangt om wateroverlast te vermijden), de koker van de Woluwe en veel nutsleidingen. De nieuwe riolering moest dus in deze krappe ondergrondse ruimte ingepast worden, wat geen sinecure bleek.

Duur werken: zo kort mogelijk Wegen en Verkeer is niet alleen overtuigd dat het de juiste beslissing genomen heeft door de aannemer opnieuw te laten beginnen, het zal er de komende maanden ook over waken dat de problemen van de afgelopen maanden zo weinig mogelijk impact zullen hebben op de totale duur van de werken. Volgens de oorspronkelijke planning zouden de werken twee jaar duren (tot in de zomer van 2017).

Meer info ? AGENTSCHAP WEGEN & VERKEER – Afdeling Wegen en verkeer Vlaams-Brabant –T 016 66 57 50 – F 016 66 57 55 –Diestsepoort 6 bus 81 3000 Leuven »

Les commentaires sont fermés.